Direktlänk till inlägg 29 augusti 2010

Ja jösses

Av Helle Jonsson - 29 augusti 2010 18:29

Nu har jag varit hemma några timmar. Vi har varit på cykelsemester ( http://www.cykelsemester.se/default.asp?sida=85&kat=Cykelpaket%202010 )

med jobbet. Ett litet gäng på 15 pers släpade oss ur sängen okristligt tidigt igår morse. 7.45 var det samling utanför jobbet. 8 kom vi iväg. Var framme vid halv elva ungefär i Vassberg. (jag det står sjötorp i länken men vi fick av någon anledning köra åt andra hållet så vi startade i vassberg) Killen som hade hand om allting kom med cyklar och lunchpaket. Mitt stod natuligtvis kvar i kylen på restaurangen i Sjötporp. Personalen hade av någon konstig anledning ställt min matlåda i ett annat kylskåp och inte talat om detta. SMART. Not. Anyway. Killen fick köpa en lunch till mig på caféet. Så jag fick lite kall kokt potatis och en liten bit lax. Eftersom det var en sån liten bit lax så fick jag även ett paket med likadan mat som dem andra där jag fick dissikera laxbiten och ta det lilla som inte var täckt med mjölkig potatissallad. Vi cyklade iväg. Det regnade. Bläsch. Vi stannade femtioelva gånger. Såg en massa båtar som slussades. Några broöppningar. Vacker miljö. Vi fick sol en liten stund. vi stannade i Hajstorp. Dem andra käkade glass och jag pratade med min svägerska i telefonen. Ställde mig intill staketet och kikade på en båt som slussades. Då helt plötsligt RYTER en gammal ****kärring att jag ska minsanna flytta på mig NU för hon ser inget. Tanten stod inte där när jag ställde mig vid staketet. Jag bara suckade och gick därifrån. 10min ifrån målet (Sjötorp) började det regna igen. Till slut kom vi fram till vandrarhemmet. Där det inte fanns någon personal. Så P ringde efter killen. under tiden gick jag för att handla lite "nöd"proviant i matbutiken. När jag var klar och tjejen hade blippat in och jag visade att jag skulle betala med kort så snäser tjejen Har du inga kontanter? Vi tar inte kort på så små summor. Nu var mitt blodsocker i botten så jag snäste tillbaka att Jaha då får jag väl vara utan då och plockade upp väskorna för att gå. Då helt plötsligt gick det bra att handla med kortet men det var ju under protestser för det var ju så fruktansvärt dyrt för butiken att låta kunder köpa så lite med kort. Jag sa inget men tänkte desto mer att det skiter jag fullständigt i just nu.

När jag kom tillbaka kom killen med nycklarna till rummen. Jag och M delade rum och tog varsin dusch för att värma upp oss efter regnandet och att man blev svettig och sedan kall. Gick över på lite förfest hos några av killarna. Halv åtta var det ÄNTLIGEN dags för middagen. Vi hade sån ENORM tur att det var visafton just då så vi fick höra på vacker musik med dragspel, fioler och gitarr av gubbar som var helvassa på sina instrument. De kom tom in i det rummet vi satt och hade lite extra konsert för oss och vi sjöng med för full hals och klappade takten, dansade m.m.Vid 22 kände jag att det var dags för mig att gå till rummet och lägga mig under varmt täcke och läsa.Somnade efter en timme.

Idag vaknade jag innan klockan ringde 7.15 Upp och tog en snabbdusch och talade om för M att det var dags för frukost. Vi väckte folk eftersom P och jag glömde tala om vilken tid det var frukost. Man kan ju inte ha huvudet påkopplat jämt heller. Vi gick och åt frukost på samma ställe som vi åt middag på igår kväll. Passade på att fråga dragspelaren var de kom ifrån och visst hade jag rätt, musikerna var ifrån Dalarna. Närmare bestämt Ludvika.

Vi gick tillbaka till hotellet och alla utom två gjorde sig iordning för att åka. Vi väckte dessa två och sa att vi var redo att åka nu varvid den ena kläckte ur sig: Men måste vi åka nu?på ett väldigt gnälligt sätt. H*n fick till svar att ja nu har vi väntat på er i en halvtimme. Så de släpade sig upp och satte sig på cyklarna. Vet man om att man ska cykla 3 mil dagen efter kanske man skulle ha struntat i den där sista flaskan med rödvin.